I dag lördagen den 12/12 drog banläggaren Stephen ut på den första tilltänkta bansträckningen till HEX 2016 där MTB är att föredra, Stephen hade även sällskap av ordförande Daniel och stugfogden av Stormorshäll Henrik.
Så här tänkte Stephen innan lördag, alltså planeringen:
Jag måste poängtera att jag inte alls är säker på att Marmen runt blir den slutliga MTB-sträckan. Jag har cyklat mer och mer från hemmet mot Ljusne och Sandarne via skogsvägar jag inte vetat om, varför en sådan sträckning kanske blir lättare. Morgondagens testrunda runt sjön ger förhoppningsvis en del svar. Ska Robbans kontroll från Gullberg med blir tiden antagligen svår att nå vad gäller 12h om inte paddling och MTB sträcka 2 kortas ner. Skulle det vara grymt kallt kan det ju dock vara bra att ha planerat för bägge sträckningarna tänker jag, och trycka två varianter av kartorna?
På kartan har jag skrivit in tänkbara kontroller; 1-1 Foto mot storön; 1-2 enligt Robbans 2014-planering; eller om den sträckan blir för lång 1-2 vid viken Gålycke; 1-3 Loket som står bredvid bron i Bergviken (Loket gick Askesta-banan förr); 1-4 Hibo stugan; 1-5 Stuga och stomme för gamla linbanan som gick tvärs över Marmen.
Krysset i kartan markerar en led som vuxit igen. De två sträckorna jag markerat med ’Lyft’ är på numera avverkad mark så stigen syns ej mer. Rödstreckade sträckor har jag cyklat; men den närmast Askesta över Stormyran är blöt:). Frågetecken är inritat på de sträckor där jag ännu ej varit eller hittat en bra överfart. På vägen mellan TA1-5 och Vedtjärn sticker en skogsväg in västerut som jag tyvärr inte utforskat. Om den går ända till Marmaverken-vägen mellan 1-4 och 1-5 skulle det vara perfekt eftersom den skogen är skyddad och helt makalöst fin! Bilderna du fick sist är tagna på bägge sidor om lyft-sträckan alldeles öster om Rönningen. Vid frågetecknet väster om 1-5 dog telefonen och det började bli mörkt:(.
Efter reket gick tankarna så här: